17. 12. 2021

Proč nové logo? Reprezentace odpovídá na nejdůležitější otázky

Proč česká fotbalová reprezentace změní příští rok logo? Jaké jsou hlavní změny? A na co se ještě mohou fanoušci těšit? Nabízíme odpovědi na nejčastější otázky, které souvisí s rebrandingem národního týmu.

Proč bude mít reprezentace nové logo?

V roce oslav 120 let českého fotbalu přistoupila Fotbalová asociace České republiky ke kompletnímu rebrandingu. Už dřív představila novou grafickou identitu asociace a projektu Náš fotbal zaměřeného na výkonnostní fotbal. V rámci celistvosti projektu tak logicky nastal čas na rebranding reprezentace.

V něm nejde o žádnou revoluční změnu, spíš o modernizaci současného znaku. Ten reprezentace používala deset let, a tak nastal čas na promyšlené změny a úpravy, které odpovídají standardům a trendům současného světa.

Nové logo budou používat reprezentace napříč českým fotbalem, tedy včetně ženského fotbalu, futsalu, plážového fotbalu nebo eRepre.

V čem je hlavní změna?

Tvůrci nového loga vycházeli ze současného znaku reprezentace, ale zároveň se inspirovali mimo jiné podobou historických erbů už z doby Přemyslovců. Výsledná podoba lva i celého erbu je moderní a originální interpretací, která propojuje historii se současností.

Došlo ke změně tvaru štítu a především kresby lva, který nyní působí modernějším a dynamičtějším dojmem. Nový znak podtrhuje hodnoty, které fotbalová reprezentace představuje, jako jsou hrdost, týmovost, exkluzivita a ambice.

Kde jsou symboly Moravy a Slezska?

Lev je jedním z hlavních symbolů české fotbalové reprezentace. Vždyť odnepaměti se říká „se lvíčkem na prsou“. A třeba reprezentaci do jednadvaceti let se přezdívá „lvíčata“.

Ryze originální kresba lva každopádně reprezentuje celou zemi – tedy Čechy, Moravu i Slezsko. Reprezentace navíc vždy bude mít na svých dresech i další identifikační prvky jako například vlajku nebo název země.

Kdy začne reprezentace logo používat?

Odhalení nového znaku reprezentace je první ochutnávkou před představením kompletního rebrandingu národního týmu na jaře 2022. Novou vizuální identitu včetně loga začne reprezentace používat na jaře před startem příštího ročníku Ligy národů. Do březnové baráže o postup na mistrovství světa bude národní tým prezentovat ještě stávající znak.

A proč tedy reprezentace představila logo s předstihem? Národní tým i jeho partneři budou mít díky tomu dostatek času se na změnu připravit (dresy, identita týmu v rámci FIFA a UEFA, reklamy sponzorů a podobně), některé materiály pro celoroční využití jako například kalendáře na rok 2022 už mohou využít nové logo a navíc byl tímto krokem završen rok oslav 120 let českého fotbalu.

Jak na změnu loga reagovali reprezentanti?

Současní hráči české reprezentace se s novým znakem seznámili během listopadového srazu a změnu přijali kladně. Jako například zástupce kapitána Vladimír Coufal: „Mám z toho pozitivní dojem. Erb je hezčí a lev se mi zdá takový víc český a zároveň bojovnější.“

Nebo záložník David Pavelka: „Líbí se mi, že podoba znaku vychází i z historie. Jsem trošku konzerva, takže nemám rád velké změny. A v tomto případě to revoluční proměna není. Každopádně logo teď na mě působí modernějším dojmem. Je dobře, že se to zase trošku osvěží.“

Kdo nové logo vytvořil?

Znak reprezentace, stejně jako rebranding FAČR a projektu Náš fotbal, připravila na základě transparentního výběrového řízení agentura VMLY&R v čele s Miroslavem Pomikalem a Alešem Mičkou. Tím byla zajištěná kontinuita grafické identity napříč českým fotbalem.

Kolik nové logo stálo?

FAČR už v roce 2019 vypsala veřejné výběrové řízení s pevně stanovenou cenovou hranicí ve výši jeden milion korun, do kterého se přihlásilo deset zájemců. Ve finální fázi se vybíralo mezi šesti odbornými grafickými agenturami, přičemž nejlépe splnila požadovaná kritéria na rebranding grafické identity celého českého fotbalu (FAČR, reprezentace, Náš fotbal, futsal) zmíněná agentura VMLY&R. Celkové finanční náklady za kompletní rebranding všech zmíněných značek dosáhly 826 tisíc korun bez DPH.

Bude mít reprezentace zcela novou grafickou identitu?

Ano. Novou vizuální identitu představí reprezentace v roce 2022. Do červnových zápasů v elitní úrovni Ligy národů už tedy národní tým půjde v „novém“. Tehdy si také příznivci reprezentace budou moci pořídit nový merchandising, na který také budeme klást velký důraz.